Stiai ca? Traieste sanatos

Stiai ce este frica?

Frica este emotia specifica primejdiei sau a perceptiei primejdiei. Frica este o emotie cu un mare impact psihologic: se accelereaza bataile inimii si ritmul respiratiei, muschii se contracta, mainile sunt reci si tremura, pielea se face ca de gaina, ne trec transpiratii reci, respiram sacadat, nu mai gandim logic. Vrem doar sa fugim. In starea asta de frica uneori prinzi curaj, alteori te blochezi pur si simplu.

frica_opt

E important sa facem diferenta intre frica si anxietate. Anxietatea este anticiparea unei primejdii, pe cand frica este o reactie la o primejdie reala. Frica are o manifestare de scurta durata, pe cand anxietatea poate deveni cronica. Frica are la baza un motiv real, dar anxietatatea nu are un motiv clar. Frica are manifestari fizice predominante, pe cand anxietatea are manifestari de natura psihologica, cum ar fi grijile si nelinistea.

Exista anumite tipuri de frici care sunt catalogate drept universale: frica de intuneric, de inaltime, de animale, de sange, de spatii inchise, de apa, etc. Cu totii avem temeri, mai mari sau mai mici, care sunt perfect normale. Ne este frica de ceva ce nu putem controla. Daca nu stii sa inoti, normal ca ti-e teama de apa.

frica_opt3

Totusi, de unde vin fricile? Nu ne nastem cu ele, deci ele apar pe parcursul vietilor noastre, la un moment dat, din diverse motive: o experienta traumatizanta, cum ar fi un accident de masina sau micile experiente stresante care se repeta, cum ar fi mai multe zboruri cu avionul ceva mai agitate fara sa se fi petrecut o catastrofa. S-a demonstrat stiintific ca exista temperamente mai predispuse la frica, decat altele. Copiii dezvolta frici pe care le au si adultii din imediata lor apropiere.

frica-si-legea

Sunt cateva modalitati de a-ti tempera fricile. In primul rand, trebuie sa iti constientizezi si sa iti accepti frica, fara rusine. Incearca sa o modelezi si sa ii reduci intensitatea, incercand sa ai o viata normala. Apoi, trebuie sa dezvolti mijloace de a-ti controla frica. Cand o simti ca te cuprinde, fa exercitii de respiratie si de relaxare, preia controlul asupra situatiei, adopta o atitudine activa fata de frica. Infrunta-ti frica. Expune-te, in mod voit, la situatiile care iti provoaca frica. Confruntarea este indicata numai daca iti doresti acest lucru si daca trebuie sa iti depasesti teama. Confrunta-te regulat cu situatiile care iti provoaca frica si fa asta in mod controlat. Asigura-te ca poti iesi imediat din acea situatie, cand frica devine prea mare. Priveste-ti frica in fata, intreaba-te care sunt riscurile reale in situatia respectiva. Prin expunerea la frica pe care o avem, ne desensibilizam.

frica2

Gestionarea unei frici inseamna o iesire din zona de confort, o provocare. Provocarile sunt bune, ne dau incredere in propria persoana, inseamna curaj si asumare. O frica netratata aduce, dupa sine, neincredere in propria persoana, mediocritate, fobie, anxietate si atacuri de panica.